خرید زعفران, دانستنی‌های زعفران

خواص زعفران را بهتر بشناسید

زعفران گیاهی همه‌کاره است که به علت خواص بسیار در سراسر دنیا مورداستفاده قرار می‌گیرد. گیاه زعفران در ترکیب خود دارای سافرانال، پیروکسین، پیازچه و کروسین است که به ترتیب باعث ایجاد عطر و بو، طعم‌دهندگی، رشد و رنگ‌دهی می‌شوند. این ترکیبات باعث برتری گیاه زعفران و ایجاد تمایز آن نسبت به سایر گیاهان می‌شود.

فواید خواص زعفران چیست؟

شما می‌توانید این ادویه خوش‌طعم و پرخاصیت را به‌صورت دم‌نوش استفاده کنید تا از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید. ممکن است سؤالاتی مانند خواص زعفران چیست؟ آیا مصرف بیش ‌از حد این گیاه پرخاصیت ضرر دارد؟ ذهن شما را به خود مشغول کند. برای گرفتن پاسخ سؤالات خود تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

نکات مهم خواص زعفران را بهتر بشناسید

بهترین زمان برای کاشت پیاز زعفران، اواخر خرداد تا اوایل مهرماه است که این گیاه در مناطقی خاص مانند خاک حاصلخیز و شیرین رشد می‌کند. این گیاه در مناطق گرمسیری به‌خوبی رشد می‌کند و کشور ایران بهترین منطقه برای کاشت و تولید این گیاه است. مصرف زعفران خواص بسیاری برای سلامتی دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان موارد زیر را نام برد.

گیاه زعفران و خواص بی‌نظیر آن

گیاه زعفران و خواص بی‌نظیر آن

خواص زعفران به کاهش میزان اضطراب کمک می‌کند

کاهش اضطراب یکی از خواص معروف و شناخته‌شده زعفران است. ترکیبات فعال زعفران با اثرگذاری روی غدد درون‌ریز بدن، باعث آزادسازی هورمون‌های مفید شده و درنهایت به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند. بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته، گیاه زعفران به‌‌وسیله سازمان‌های تحقیقاتی متعدد دارویی طبیعی برای ضدافسردگی شناخته می‌شود.

مصرف مداوم زعفران با رفع افسردگی خفیف می‌تواند به بهبود خلق‌وخو نیز کمک کند. همچنین با ترشح دو هورمون سرتونین و دوپامین باعث بهبود سریع‌تر افسردگی و ایجاد نشاط و شادی می‌شود.

کمک به بهبود و تقویت دستگاه ایمنی بدن

باتوجه‌به اینکه گیاه زعفران سرشار از مواد مغذی در ترکیبات خود است، مصرف آن تأثیر بسیاری در افزایش ایمنی بدن دارد. وجود ویتامین C در ترکیب زعفران، تأثیر بسیاری در حفظ سلامتی انسان دارد. مصرف زعفران به افزایش گلبول‌های سفید که اولین سد دفاعی بدن در مقابل بیماری‌ها هستند، بسیار کمک می‌کند. افزایش تولید این گلبول‌ها باعث بهبود و تقویت سیستمی ایمنی و دفاعی بدن می‌شود.

گیاه زعفران و کمک به تقویت دستگاه ایمنی

گیاه زعفران و کمک به تقویت دستگاه ایمنی

 افزایش قدرت حافظه و هوش

در واقعیت هوش انسان به وراثت و تلاش‌های تجربی وی ارتباط دارد؛ اما خواص زعفران نیز بر افزایش قدرت هوش و حافظه تأثیر خواهد گذاشت. علت این امر وجود مواد معدنی در این گیاه است که باتوجه‌به تحقیقات بسیار به وجود آنها پی برده‌اند. از مواد معدنی موجود در آن می‌توان منگنز، آهن، مس، روی، منیزیم و سلنیوم را نام برد.

مواد معدنی ذکرشده باعث افزایش قدرت حافظه شده و در بدن مانند کو فاکتور برای واکنش‌های آنزیمی عمل می‌کند. درنهایت مصرف زعفران به بهبود عملکرد سیستم‌های بدن و متابولیسم کمک می‌کند. در مصرف این ماده نباید زیاده‌روی کنید؛ زیرا انجام این کار سبب افزایش بیش‌ از حد هوش نشده و باعث ایجاد مسمومیت می‌شود.

بهبود اختلالات تنفس و رفع سرفه‌های مزمن

یکی دیگر از خواص این گیاه خوش‌طعم، رفع التهابات تنفسی، ریوی و درمان اختلالات آنها است. با تهیه دم‌نوشی از هل، بابونه، رازیانه، شیرین‌بیان، سایه دانه، چای و زعفران می‌توانید برونشیت و مشکلات ریوی خود را بهبود بخشید.

بهبود چرخه خواب و تنظیم ساعات بدن

شاید خواب فعالیت محسوب نشود؛ اما روی سلامتی تأثیر بسیاری دارد. هنگام به‌هم‌ریختن ساعات خواب بدن، در عملکرد اجزای بدن اختلالاتی ایجاد می‌شود. با مصرف دم‌نوش زعفران می‌توانید با تنظیم ساعت بدن، ایجاد آرامش روحی و… خوابی عمیق و راحت را تجربه کنید.

مصرف دم‌نوش زعفران و تجربه خوابی راحت

مصرف دم‌نوش زعفران و تجربه خوابی راحت

 افزایش زیبایی از نتایج خواص زعفران

خواص زعفران در زیبایی و شادابی پوست تأثیر بسیاری دارد. مصرف زعفران به‌صورت غیرمستقیم بر سرحال بودن، شادابی پوست و زیبایی آن تأثیر خواهد گذاشت. مصرف چای زعفران تأثیر بسیاری در طراوت و شادابی پوست دارد که شفافیت آن قابل‌مشاهده خواهد بود. وجود زعفران در برنامه ‌غذایی سبب درخشان شدن و افزایش زیبایی پوست می‌شود. همچنین با مصرف درست زعفران در بلندمدت می‌توانید ضایعات پوستی مانند کک‌ومک و لکه‌های پوستی را درمان کنید.

کاهش پیشرفت سرطان

مصرف زعفران در طول یک ماه قاعده خاصی دارد و استفاده از این گیاه به‌صورت منظم مانع از ایجاد سرطان و جهش‌های سلولی می‌شود. یکی از خواص زعفران این است که به توقف رشد سلول‌های سرطانی کمک کرده و باعث تسریع روند درمان می‌شود. این گیاه توانایی بالایی در کنترل میزان تولید رادیکال‌های آزاد دارد و به تقویت سیستم ایمنی نیز کمک می‌کند. انجام این کارها منجر به کنترل و مهار خودبه‌خود سرطان می‌شود.

بهبود و کاهش دردهای عضلانی

مواد معدنی موجود در زعفران باعث جذب بهتر و بیشتر کلسیم می‌شود. گیاه زعفران به‌خودی‌خود گیاهی آرام‌بخش بوده و جذب کلسیم به‌وسیله این گیاه به جبران خسارات واردشده و بهبود دردهای عضلانی کمک می‌کند.

زعفران مرغوب و باکیفیت و تأثیرات آن در سلامتی

زعفران مرغوب و باکیفیت و تأثیرات آن در سلامتی

کاهش میزان سکته‌های مغزی و قلبی

گیاه زعفران دو ماده مهم به نام کروسین و پتاسیم دارد که این دو ماده باعث بهبود عملکرد رگ‌ها و شریان‌ها شده و درنهایت مانع گرفتگی رگ‌ها و بروز سکته می‌شود. کروسین موجود در این گیاه به تنظیم میزان کلسترول خون کمک کرده و تأثیر مثبتی در گرفتگی رگ‌ها و کاهش سکته قلبی دارد. پس یکی از خواص زعفران این است که به افزایش طول عمر نیز کمک می‌کند.

افزایش میزان انرژی بدن

مطالعات صورت‌گرفته نشان می‌دهد که استفاده مداوم زعفران متابولیسم بدن در مورد گلوکز و چربی را بهبود می‌بخشد. گیاه زعفران می‌تواند به‌وسیله کاهش سوخت‌وساز چربی باعث بهینه‌سازی و بهبود عملکرد سوخت‌وساز گلوکز شود. اگر متابولیسم انرژی بهبود یابد، با کمک هورمون‌های مانند گلوکاگون میزان انرژی در دسترس بدن افزایش خواهد یافت و مانع از ابتلا به دیابت خواهد شد. درنهایت مصرف زعفران به افزایش میزان انرژی بدن و کاهش وزن نیز کمک می‌کند.

کمک به کاهش اختلال و دردهای دوران قاعدگی

قاعدگی مسئله مهمی است که با تحت‌تأثیر قراردادن زندگی بانوان، سبب بروز تغییراتی در سبک زندگی آنها می‌شود. تحقیقات صورت‌گرفته نشان می‌دهد که مصرف زعفران باعث ایجاد نظم در این دوره می‌شود. همچنین با مصرف دم‌نوش زعفران به‌صورت همیشگی می‌توانید حدود 50 درصد از عوارض سندروم پیش از قاعدگی را کاهش دهید.

دم‌نوش زعفران و کمک به کاهش درد قاعدگی

دم‌نوش زعفران و کمک به کاهش درد قاعدگی

کمک به رفع و بهبود مشکلات معده

یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین خواص زعفران، کمک به کاهش و بهبود ناراحتی‌های معده و نفخ زیاد شکم است. با مصرف این ادویه پرخاصیت می‌توانید با استفاده از خاصیت ضدالتهابی و آرام‌بخشی آن به کاهش التهابات و دردهای معده خود کمک کنید. توجه داشته باشید که مصرف زعفران تأثیر بسیاری در رفع اختلالاتی مانند یبوست، گرفتگی، نفخ و مشکلات جدی‌تری مانند زخم معده خواهد داشت. پس با استفاده از این گیاه طبیعی و پرخاصیت می‌توانید به‌راحتی مشکلات و ناراحتی معده خود را بهبود بخشید.

کمک به کاهش مشکلاتی مانند آفتاب‌سوختگی

اگر در طول شبانه‌روز ساعات بسیاری در برابر نور خورشید می‌گذرانید و احتمال آسیب رسیدن به پوست شما وجود دارد، می‌توانید از شب قبل مقداری زعفران را در شیر پرچرب خیس کنید. سپس با انگشت خود این ترکیب را به‌آرامی روی پوست خود بزنید. علاوه بر تأثیر فوق‌العاده‌ای که در برابر آفتاب‌سوختگی دارد، درخشندگی پوست شما را افزایش خواهد داد.

تقویت و بهبود گردش خون

یکی دیگر از خواص زعفران، تقویت و بهبود گردش خون است. در ترکیبات گیاه زعفران مقدار زیادی زعفران وجود دارد که باعث افزایش میزان تولید گلبول‌های قرمز و افزایش میزان هموگلوبین و هماتوکریت خون می‌شود. در صورت افزایش تعداد سلول‌های خونی، توان اکسیژن‌رسانی بافتی و درنهایت گردش خون تقویت می‌شود. لازم به ذکر است که در هر 100 گرم زعفران، تقریباً 12 میلی‌گرم آهن وجود دارد.

استفاده از زعفران در حد اعتدال و جلوگیری از زیاده‌روی در مصرف

استفاده از زعفران در حد اعتدال و جلوگیری از زیاده‌روی در مصرف

آیا مصرف بیش از حد این گیاه پرخاصیت ضرر دارد؟

در مصرف این ادویه محدودیت‌های نیز وجود دارد. نباید در طول بیش از 50 میلی‌گرم زعفران مصرف کرد؛ زیرا مصرف بیش از حد زعفران ممکن است خسارات جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد که می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • در دوران بارداری باید حتماً با مشورت پزشک و در شرایط خاص مصرف شود؛ زیرا مصرف بیش ‌از حد آن باعث آسیب رسیدن به جنین و سقط می‌شود.
  • مصرف بیش از 50 میلی‌گرم زعفران در ماه ممکن است باعث مسمومیت و درنهایت مرگ شود.
  • مصرف بیش از حد این گیاه ممکن است باعث افزایش‌گرمی بدن و درنهایت درگیرشدن غدد داخلی مانند کبد شود.

به‌طورکلی اگر می‌خواهید از خواص زعفران بهره‌مند شوید، باید در حد اعتدال مصرف کنید. در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی را به دنبال داشته باشد.

سخن پایانی

گیاه زعفران گیاهی گران‌قیمت و پرخاصیت بوده که به علت خواص بسیار و محبوبیت بالا در سراسر دنیا طرف‌داران بسیاری دارد. از خواص زعفران می‌توان به تقویت و بهبود گردش خون، کمک به رفع و کاهش سرطان، تقویت سیستم ایمنی، داشتن خوابی راحت، کاهش دردهای قاعدگی، لاغری و… اشاره کرد. باید در حد اعتدال این گیاه را مصرف کنید؛ زیرا مصرف بیش از حد آن باعث سقط‌جنین، مسمومیت، افزایش‌گرمی بدن و درنهایت مرگ می‌شود.

بازگشت به لیست