خرید زعفران, دانستنی‌های زعفران

نحوه تشخیص زعفران تقلبی از اصل

آیا شما هم به دنبال راهی برای تشخیص زعفران تقلبی از اصل هستید؟ متأسفانه یکی از چالش‌های زندگی امروز ما در کشور خریدوفروش محصولات تقلبی است. مسلماً برای تشخیص محصولات تقلبی از اصل، باید از ویژگی‌های آن محصول اطلاع کافی داشته باشید. چندین روش تست نیز می‌تواند شما را در این امر یاری کند.

زعفران تقلبی را چطور تشخیص دهیم

ازجمله مطمئن‌ترین و مؤثرترین روش‌های تهیه زعفران اصل و خالص مراجعه مستقیم به مزارع زعفران و همچنین خرید از مراکز توزیع معتبر و برندهای نام‌آشنا است. ما قصد داریم شما را با روش‌های تشخیص زعفران تقلبی از اصل آشنا کنیم. پس اگر شما هم به دنبال تشخیص و تمایز محصولات تقلبی از اصل ازجمله زعفران هستید، با ما همراه باشید.

زعفران تقلبی

زعفران گیاهی از تیره زنبقیان است که از آن به‌عنوان ادویه در آشپزی استفاده می‌شود. زعفران اصل و خالص خواص بسیاری برای افراد دارد. اما زعفران تقلبی نه‌تنها هیچ خاصیتی ندارد، بلکه برای سلامتی افراد مضر است و همچنین خسارت مالی نیز به خریداران تحمیل می‌کند.

زعفران تقلبی برای سلامتی مضر است

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد تقلب بیشتر در زعفران‌های پودر شده صورت می‌گیرد؛ لذا توصیه می‌شود تا جایی که امکان دارد از خرید زعفران پودر شده خودداری کنید. افزودن رنگ‌های مصنوعی به زعفران ازجمله روش‌های رایج در عرضه و فروش نوع تقلبی زعفران است که تشخیص آن با دشواری همراه است.

انگیزه برای عرضه و فروش زعفران تقلبی

ایران 90 درصد زعفران دنیا را تولید می‌کند. بر اساس آمار شش ماه نخست سال 1398، ایران 87 تن زعفران به ارزش تقریبی 92 میلیارد دلار صادر کرد. این اعداد نشان می‌دهد سود تجارت این محصول بسیار بالاست.

زعفران بسیار گران‌بهاست و به همین دلیل افراد سودجو به دنبال عرضه و فروش نوع تقلبی آن و کسب سود هنگفت هستند. رنگ، عطروطعم زعفران 3 مؤلفه مهم تعیین‌کننده کیفیت و تشخیص زعفران تقلبی از اصل است.

خصوصیات زعفران اصل

  • بوی زعفران اصل شیرین و در واقعیت چیزی شبیه ترکیبی از بوی وانیل، عسل و یونجه است.
  • زعفران اصل از کلاله‌های گل زعفران حاصل می‌شود.
  • طعم زعفران اصل کمی تلخ است.
  • ظاهر رشته‌های زعفران اصل همانند شیپور است. یعنی ابتدای رشته‌ها (سرگل زعفران) از انتهای آن (نرسیده به خامه کلاله گل زعفران) پهن‌تر است.

زعفران اصل

 

خصوصیات زعفران تقلبی

  • طعم شیرین دارد چون به آن عسل یا شکر اضافه می‌کنند.
  • ظاهر درهم و نامشخصی دارد و ممکن است رشته‌های آن پودر یا خردشده باشد.
  • رنگ کلاله‌های خشک این نوع زعفران، براق است.

به طور کل زعفران تقلبی ممکن است از کاغذ خردشده، موهای اسب رنگ‌شده، رشته‌های نارگیل، گیاه گلرنگ، گوشت خشک‌شده گاو و نخ‌های ابریشم ذرت به‌دست‌آمده باشد.

تهیه زعفران اصل

یکی از مطمئن‌ترین و مؤثرترین راه‌ها برای تهیه زعفران اصل، خالص و غیرتقلبی مراجعه مستقیم به مزرعه زعفران و کشاورز است. در این روش، بدون حضور هیچ نوع واسطه‌ای می‌توانید زعفران اصل و خالص را با قیمت مناسب تهیه کنید.

خوشبختانه کشور ما اصلی‌ترین منطقه کشت زعفران در دنیا است. مهم‌ترین استان‌هایی که در آنها زعفران تولید می‌شود عبارتند از:

خراسان رضوی

اولین و مهم‌ترین استانی که در آن زعفران تولید می‌شود، استان خراسان رضوی است. مردم شهرهای مشهد، تربت‌حیدریه، خاف، گناباد، تایباد و تربت‌جام سال‌هاست مشغول کشت زعفران هستند. این استان بیشترین سطح کشت زعفران را در ایران دارد.

مزرعه زعفران در استان خراسان جنوبی

خراسان جنوبی

زعفران تولیدی در این استان بهترین کیفیت را در کشور دارد. شهرهای بیرجند، فردوس، قائنات و بشرویه ازجمله شهرهای معروف تولیدکننده زعفران در ایران هستند.

مزرعه زعفران در استان خراسان جنوبی

خراسان شمالی، اصفهان، یزد و کرمان از دیگر استان‌های تولیدکننده زعفران در کشور هستند.

13 روش مؤثر در تشخیص زعفران اصل از تقلبی

مردم برای خرید زعفران همانند سایر محصولات به بازار مراجعه می‌کنند و در حالت عادی ممکن است حتی فکر هم نکنند که محصولی که خریداری می‌کنند، تقلبی باشد. اما واقعیت نشان می‌دهد افراد سودجو اقدام به عرضه و فروش این محصول می‌کنند.

اما راه تشخیص زعفران اصل از تقلبی آن‌قدر هم سخت نیست. در ادامه به طور خلاصه به معرفی روش‌های تشخیص آن می‌پردازیم.

  1. بررسی بوی زعفران

زعفران اصل بوی شیرین دارد، اما در زعفران تقلبی، تشخیص بو با کمی دشواری همراه است.

  1. بررسی ظاهر زعفران

زعفران اصل شکل شیپوری دارد. اصل بودن زعفران را باتوجه‌به نوع زعفرانی که می‌خرید (سرگل، پوشال، نگین و دسته)، می‌توانید تشخیص دهید.

زعفران سرگل شامل یک‌سوم بالایی کلاله گل زعفران و به رنگ قرمز است. زعفران نگین شامل دو سوم بالایی کلاله گل زعفران و همچنین به رنگ قرمز است. زعفران پوشال از سه رشته کلاله به همراه 2 تا 3 میلی‌متر خامه تشکیل‌شده است. زعفران دسته نیز از کلاله و خامه تشکیل‌شده و همانند یک دسته در کنار هم قرار می‌گیرند.

  1. بررسی رنگ زعفران روی پوست

اگرچند رشته زعفران را در بین انگشتان خود فشار دهید و رنگ پوست شما زرد یا نارنجی شد، می‌توان با احتمال خیلی بالا گفت آن زعفران اصل است.

  1. بررسی مزه و طعم زعفران

طعم زعفران اصل تلخ است. اگرچند رشته زعفران را در دهان خود قرار دهید و طعم شیرینی حس کنید، احتمالاً آن زعفران، تقلبی است.

  1. بررسی چربی رشته‌های زعفران

چند رشته زعفران را در یک‌تکه کاغذ یا یک دستمال‌کاغذی قرار داده و فشار دهید. اگر زعفران پودر شد و هیچ رنگی از خود به‌جای نگذاشت، آن زعفران اصل است. اما اگر رنگ کاغذ یا دستمال زرد یا قرمز شد و یا چربی از خود به‌جای گذاشت، آن زعفران، تقلبی است. معمولاً به زعفران تقلبی، روغن اضافه می‌شود.

  1. زمان انتشار رنگ زعفران در آب

چند رشته زعفران را در مقداری آب سرد ریخته و حدود یک ربع ساعت صبر کنید. اگر طی این مدت تغییر رنگی صورت نگرفت، آن زعفران اصل است. اگرچند رشته زعفران اصل را در مقداری آب سرد بریزید، رنگ و شکل اصلی آن به‌هیچ‌وجه تغییر نمی‌کند و پس از حدود یک ساعت رنگ آب به‌آرامی زرد می‌شود.

رشته‌های زعفران در آب

اما اگر با قراردادن چند رشته زعفران در مقداری آب سرد، بلافاصله قرمز و یا پس از مدتی سفید، زرد و یا کرم شد، آن زعفران تقلبی است. حتی ممکن است در همان زمان کوتاه، رشته‌های زعفران ریش‌ریش شوند.

  1. بررسی پودر شدن رشته‌های زعفران

چند رشته زعفران را با انگشتان خود فشار دهید، اگر آنها پودر شدند، به‌احتمال زیاد، تقلبی هستند. اگر زعفران، اصل باشد با اندکی فشار دادن، زیاد تغییر شکل نمی‌دهد.

بررسی پودر شدن رشته‌های زعفران

  1. بررسی واکنش زعفران با جوش‌شیرین

چند رشته زعفران را با مقداری جوش‌شیرین مخلوط کنید و سپس روی آب بریزید. اگر رنگ آب، قرمز کم‌رنگ شود، می‌توان گفت زعفران خریداری‌شده، تقلبی است. اما اگر رنگ آب، زرد شد، می‌توان گفت زعفران اصل است.

  1. بررسی واکنش زعفران در بنزین

چند رشته زعفران را در مقداری بنزین بریزید. اگر تغییری در رنگ بنزین ایجاد شد و یا زعفران در بنزین حل شد، می‌توان با قطعیت گفت که زعفران تقلبی است. زعفران اصل به‌هیچ‌وجه در بنزین حل نمی‌شود.

  1. بررسی شناور بودن رشته‌های زعفران

چند رشته زعفران را در مقداری آب بریزید. اگر آن چند رشته زعفران روی آب شناور ماند، می‌توان گفت زعفران اصل است. در غیر این صورت زعفران شما تقلبی است. زعفران‌های تقلبی به دلیل افزودنی‌هایی که دارند کمی سنگین‌تر از حالت عادی هستند.

  1. بررسی واکنش رشته‌های زعفران روی گرما و حرارت

چند رشته زعفران را روی گرما و یا حرارت اجاق‌گاز قرار دهید. اگر رنگ آن نارنجی یا بنفش شد، زعفران اصل است. اما اگر پس از مواجهه با حرارت به رنگ زرد درآمد، می‌توان گفت که زعفران خریداری‌شده توسط شما تقلبی است.

  1. بررسی قیمت زعفران

اگر قیمت زعفران پایین باشد، احتمال تقلبی بودن آن نیز وجود دارد. البته لازم به ذکر است این مورد را نمی‌توان با قطعیت گفت. چون افراد سودجو ممکن است قیمت را تغییر ندهند.

  1. آزمایشگاه

متأسفانه رنگ‌کردن سایر گیاهان و عرضه آن به نام زعفران یکی از رایج‌ترین و محترمانه‌ترین روش‌های عرضه و فروش زعفران تقلبی است که افراد با روش‌های مرسوم نمی‌توانند زعفران اصل را از تقلبی تشخیص دهند.

این نوع تقلب معمولاً فقط  در آزمایشگاه قابل‌تشخیص است. البته پایین بودن قدرت رنگ‌دهی زعفران یکی از راه‌های تشخیص زعفران تقلبی از اصل است. این رنگ‌های مصنوعی برای سلامتی انسان‌ها نیز بسیار مضر است.

همان‌طور که گفته شد، یکی از مطمئن‌ترین و مؤثرترین راه‌ها برای تهیه زعفران مراجعه مستقیم به مزارع زعفران است. ولی مسافت زیاد و علل دیگر باعث می‌شود همه افراد نتوانند مستقیم به این مزارع دسترسی داشته باشند.

لذا تهیه زعفران از مراکز توزیع معتبر و برندهای نام‌آشنا ازجمله زعفران الیسه می‌تواند شما را در تهیه زعفران اصل و خالص کمک کند.

جمع‌بندی

متأسفانه یکی از چالش‌هایی که در حال حاضر مردم با آنها مواجه هستند، تشخیص محصولات اصل از تقلبی ازجمله در محصولات باارزش همچون زعفران است. برای تشخیص زعفران تقلبی از اصل، افراد باید اطلاعاتی راجع به محصول و همچنین روش‌های تشخیص آن داشته باشند. در مقاله‌ای که ارائه شد، اطلاعاتی در خصوص ویژگی‌های زعفران اصل و تقلبی، 13 روش آسان و کاربردی تشخیص و نحوه تهیه زعفران اصل و خالص ارائه شد.

افرادی که وقت کافی برای مسافرت و مراجعه به مزارع برای تهیه مستقیم زعفران خالص را ندارند، بهتر است از مراکز خرید معتبر و برندهای نام‌آشنا اقدام به تهیه زعفران اصل بکنند. اگر شما هم به دنبال تشخیص زعفران تقلبی از اصل هستید، حتماً به سایت ما مراجعه کنید.

بازگشت به لیست