خرید زعفران, دانستنی‌های زعفران

ویژگی‌های زعفران اصلی و مرغوب

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در زمان خرید زعفران باید به آن توجه داشته باشید، تشخیص ویژگی‌های زعفران اصلی است. زعفران ادویه‌ای گران‌بها و پرخاصیت است که در سراسر دنیا طرفداران بسیاری دارد.  با توجه به اینکه امروزه در تولید و فروش زعفران میزان تقلب افزایش‌یافته، برای بستن راه‌ سودجویی افراد سوداگر و افزایش آگاهی مردم، راه‌های تشخیص زعفران اصلی توسعه ‌یافته است.

حال ممکن است سؤالاتی مانند زعفران اصلی چه ویژگی‌هایی دارد؟ راه‌های تشخیص زعفران درجه یک چگونه است؟ ذهن شما را به خود مشغول کند. برای گرفتن پاسخ سؤالات خود پیشنهاد می‌دهیم ادامه مطلب را از دست ندهید.

زعفران اصل و آشنایی با نکات مهم آن

در حال حاضر خالص بودن یا ناخالصی زعفران را می‌توان به‌راحتی در آزمایشگاه تشخیص داد؛ اما احتمال دارد تشخیص اصلی بودن آن برای مصرف‌کنندگان به‌راحتی ممکن نباشد. توجه داشته باشید که تقلب در بسته‌بندی زعفران فقط منحصر به ترکیب‌ کردن آن با گیاهی شبیه به آن مانند گلبرگ نیست. بلکه برخی از افراد برای سنگین کردن وزن زعفران از موادی مانند نمک، چربی، شکر، زعفران پودر شده استفاده کرده و به آن عسل اضافه می‌کنند.

به‌طورکلی این گیاه بسیار باارزش بوده و هر گرم از آن قیمت بسیار بالایی دارد، سودجویان سعی دارند برای سود بیشتر با استفاده از هر روشی که می‌توانند، زعفران تقلبی را به‌جای زعفران اصل به بازار عرضه کنند. به‌عبارت‌دیگر با استفاده از روش‌هایی در زعفران اصلی تغییراتی ایجاد می‌کنند و آن را در اختیار افراد مصرف‌کننده قرار می‌دهند.

چند راه تشخیص زعفران اصلی را بهتر بشناسید

به‌منظور تشخیص راحت زعفران اورجینال در این قسمت سعی داریم به بررسی راه‌های شناسایی آن بپردازیم. یکی از بهترین روش‌ها برای خرید زعفران باکیفیت، خرید مستقیم آن از مزرعه است. با انجام این کار از اصل بودن محصول کاملاً اطمینان دارید و می‌توانید از تمام خواص آن به‌صورت کامل بهره ببرید. از راه‌های تشخیص زعفران اورجینال و کیفیت بالا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

چشیدن طعم زعفران

یکی از بهترین و اصلی‌ترین روش‌ها برای تشخیص زعفران اصلی، چشیدن مقداری از آن است. درواقع زعفران اورجینال طعمی تلخ دارد و در صورت داشتن طعم دیگری مانند ترشی یا شیرینی نمی‌توان آن را اورجینال دانست. در صورت شیرین بودن طعم زعفران مواد قندی مانند آب‌قند برای سنگین شدن به آن اضافه‌شده است، پس باید حتماً طعم تلخی داشته باشد.

قیمت بالای زعفران

یکی دیگر از راه‌های تشخیص زعفران باکیفیت و درجه‌یک قیمت بالای آن است. یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان زعفران، کشور ایران است که به علت کیفیت عالی این گیاه آن را به سایر کشورهای دنیا صادر می‌کنند. باتوجه‌به اینکه این محصول در کشور ما تولید می‌شود قیمت مناسب‌تری نسبت به کشورهای دیگر دارد. توجه داشته باشید که بااین‌وجود بازهم قیمت زعفران اصلی بالاتر خواهد بود و قیمت پایین نشان‌دهنده تقلبی بودن آن است.

شکل شیپوری سرشاخه‌های رشته زعفران

یکی دیگر از مهم‌ترین و رایج‌ترین روش‌های تشخیص زعفران اصلی، داشتن رشته‌‌‌های شیپوری شکل است.

تشخیص اصلی بودن از روی شکل رشته‌های زعفران

تشخیص از روی رنگ زعفران

زعفران اصل رنگی تیره دارد که ممکن است افراد در صورت مواجه ‌شدن با رنگ آن خیال کنند که کهنه بوده و مرغوب نیست. توجه داشته باشید که زعفران اصلی روشن نیست و رنگ آن زرشکی تیره است. اگر رنگ زعفران تیره یا غیرعادی باشد، به‌راحتی می‌توان تقلبی بودن آن را تشخیص داد و به این نتیجه پی برد که به‌وسیله گیاه گلرنگ جایگزین شده است.

تشخیص اصلی بودن زعفران از روی رنگ آن

داشتن عطری تند

زعفران تازه چیده شده بوی بسیار تندی دارد و بعد از باز شدن درب آن، فضای اتاق مملو از عطر آن می‌شود. توجه داشته باشید که در صورت چیده شدن زعفران در سال‌های گذشته بو و عطر آن بسیار ضعیف بوده و کل فضا را معطر نمی‌کند.

رنگ‌دهی سریع زعفران

سرعت رنگ‌دهی زعفران اصلی بسیار پایین است و یکی از عوامل مهم و اصلی برای تشخیص زعفران اورجینال به شمار می‌آید. اگر بعد از دم کردن زعفران متوجه شدید که در طول چند ثانیه رنگ دهد، زعفران شما تقلبی است؛ زیرا زعفران اصلی به مدت 30 دقیقه زمان برای رنگ‌دهی نیاز دارد. ممکن است برخی از افراد سوداگر برای سنگین‌تر شدن وزن زعفران به آن رنگ اضافه کنند که درنهایت رنگ‌زایی آن بیشتر خواهد بود.

افزایش وزن زعفران

در صورت خرید زعفران از جایی که به آن اطمینان ندارید، باید انتظار افزایش وزن آن را داشته باشید. احتمال دارد زعفران را به موادی مانند نمک، شکر و عسل آغشته کرده باشند تا مقداری وزن آن افزایش پیدا کند. ناگفته نماند که احتمال دارد برای افزایش وزن زعفران، نوشابه را به‌صورت اسپری روی آن بپاشند.

چرب نبودن زعفران

یکی دیگر از روش‌های تشخیص زعفران اصلی، چرب نبودن آن است. برای تست این محصول می‌توانید رشته‌های زعفران را روی روزنامه یا کاغذکاهی بکشید، اگر روی آنها چربی مشاهده کردید، تقلبی بودن زعفران را نشان می‌دهد. درصورتی‌که زعفران پودر شده و خشک باشد، زعفران شما اورجینال است.

تازگی زعفران و خرید زعفران اورجینال از مزرعه

تقلب و استفاده از گیاه گلرنگ

گیاه گلرنگ گیاهی است که برای تقلب زعفران بسیار به کار می‌رود. افرادی که هیچ‌گونه اطلاعی در این زمینه ندارند باید تفاوت‌های آن را به‌صورت کامل بشناسند. افراد سودجو با رنگ کردن گلرنگ و بالابردن وزن، آن را به‌عنوان زعفران باکیفیت به فروش می‌رساند. لازم به ذکر است که این گیاه طعم و عطر زعفران اصلی را نداشته و ساختار متفاوتی دارد. پس با اندکی توجه می‌توانید تغییرات آن را به‌خوبی مشاهده کنید.

بهترین و رایج‌ترین روش تشخیص زعفران اصلی چگونه است؟

علاوه بر مواردی که در قسمت بالا ذکر کردیم روش‌های دیگری مانند خرید مستقیم زعفران اصلی از مزرعه برای تشخیص زعفران اورجینال وجود دارد که 100 درصد تضمینی است. با انجام این کار می‌توانید از اصلی بودن آن اطلاع یافته و از خواص بی‌نظیر آن بهره ببرید. درواقع با خرید مستقیم زعفران باکیفیت از مزرعه از منشأ تولید و فروش زعفران اطلاع دارید و واسطه‌ای برای ایجاد تغییر و تقلب در زعفران وجود ندارد.

از روش‌های دیگر تشخیص زعفران درجه‌یک و باکیفیت این است که مقداری آب را با جوش‌شیرین ترکیب کرده و آن را به‌خوبی هم بزنید. در مرحله بعد به میزان کمی زعفران را به محلول خود اضافه کنید. اگر زعفران شما اورجینال باشد، ترکیب ایجادشده به رنگ زرد خواهد شد، در صورت تقلبی بودن محصول رنگ آن قرمز می‌شود.

روش دیگر گذاشتن مقداری زعفران به روی شعله گاز شهری و اجاق‌گاز قرار دهید. اگر رنگ آن نارنجی یا بنفش شد، زعفران شما اصلی است و اگر رنگ آن زرد شد، تقلبی بودن آن را نشان می‌دهد. نکته دیگری که باید بدان توجه داشته باشید این است که زعفران اصل را نمی‌توان در بنزین حل کرد. پس اگر مقداری از آن را درون بنزین بریزید، نباید هیچ تغییر رنگی بدهد.

خرید مستقیم زعفران درجه‌یک از مزرعه

با خواص زعفران اصلی بیشتر آشنا شوید

به‌طورکلی اگر بتوانید زعفران باکیفیت و اورجینال را تهیه‌ کرده و سپس مصرف کنید؛ می‌توانید از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید. از خواص زعفران برای بدن می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • زعفران درجه‌یک ترکیباتی عالی دارد که تأثیر بسیاری روی غدد درون‌ریز ما خواهند گذاشت. در نهایت با ترشح هورمون‌های خاص به رفع و کاهش افسردگی کمک کرده و در نهایت باعث ایجاد نشاط و شادی می‌شود.
  • مصرف زعفران به رفع اختلالات قاعدگی و بی‌نظمی آن کمک کرده و دردهای عذاب‌آور این دوران را کاهش می‌دهد.
  • داشتن خوابی آسوده و در آرامش تأثیر بسیاری در سلامت فرد دارد که نوشیدن دم‌نوش زعفران در این دوران به تسکین درد و رفع اختلالات قاعدگی کمک می‌کند.
  • وجود فلاوئیدها، کاروتنوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌های دیگر تأثیر زیادی روی شادابی، سلامت و حفظ کلاژن پوست دارد.
  • به علت طبع گرم و خاصیت آرام‌بخشی، مصرف دائمی این ادویه بر مکانیسم‌های عصبی تأثیر مثبتی خواهد گذاشت و به بهبود عملکرد مغز بسیار کمک می‌کند.
  • مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد که به علت وجود کروسین، سافرانال و کروستین در زعفران به افزایش هوشیاری و توانایی ذهنی بسیار کمک می‌کند.
  • مواد معدنی موجود در این گیاه باعث افزایش میزان جذب کلسیم شده که در نهایت به افزایش استحکام استخوان کمک می‌کند.
  • مصرف این گیاه به‌سلامت دهان و دندان کودکان کمک می‌کند.
  • با مصرف این ادویه گران‌بها می‌توانید رشد موی خود را تحریک کرده و از ریزش آن جلوگیری کنید.

در این قسمت سعی کردیم به بررسی برخی از خواص گیاه زعفران بپردازیم. به‌طورکلی مصرف دائمی زعفران خواص بسیاری برای قلب، معده، سیستم گوارش، تسکین درد، سیستم گردش خون و… دارد. لازم به ذکر است که مصرف بیش‌ از حد زعفران باعث ایجاد مسمومیت می‌شود، پس باید در حد اعتدال آن را مصرف کنید.

سخن پایانی

در این مطالب سعی کردیم به معرفی زعفران اصلی و بررسی نکات مهم آن بپردازیم. همان گونه که پیش‌تر گفتیم، مصرف زعفران اورجینال و باکیفیت خواص بسیاری برای بدن دارد. به همین دلیل باید بتوانید راه‌های تشخیص زعفران اورجینال از تقلبی را به‌خوبی بشناسید.

پس در هنگام خرید به رنگ، تردی، عطر، مزه، شکل شیپوری شاخه‌ها، قیمت و سایر نکات توجه داشته باشید. می‌توانید با کشیدن آن به روی کاغذکاهی تقلبی بودن آن را به‌راحتی تشخیص دهید؛ زیرا زعفران تقلبی باعث چرب و رنگی شدن کاغذ می‌شود.

بازگشت به لیست