خرید زعفران

نکات مهم در خرید زعفران اصل

هنگام خرید زعفران اصل، باید به نکات مهمی توجه داشته باشید. زعفران، گیاهی باارزش و پرخاصیت است. خواص بسیاری برای بدن دارد، طعم و عطری بی‌نظیر دارد و می‌توان در طبخ انواع دسر، شیرینی و غذا از آن استفاده کرد. این ادویه جایگاه ویژه‌ای در بین ایرانی‌ها پیدا کرده و در تهیه انواع غذای سنتی کاربرد دارد.

هنگام خرید زعفران اصل به چه نکاتی توجه کنیم؟

مسلماً با خرید زعفران اصل، باکیفیت، اورجینال و… می‌توانید از خواص بی‌نظیر آن بهره ببرید. برای خرید محصولی مرغوب و باکیفیت باید قبل از خرید، اطلاعاتی کافی در مورد آن داشته باشید. احتمال دارد سؤالاتی مانند هنگام خرید زعفران باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ زعفران اصلی چه ویژگی‌هایی دارد؟ ذهن شما را به خود مشغول کند. برای گرفتن پاسخ سؤالات خود ادامه مطلب را از دست ندهید.

انواع مختلف زعفران اصل را بهتر بشناسید

در این قسمت سعی داریم برای انتخاب بهتر و خرید محصولی باکیفیت ابتدا انواع مختلف را به شما معرفی کنیم. با شناخت انواع آن، به‌راحتی می‌توانید زعفران تقلبی را شناسایی کرده و از خرید آن پرهیز کنید. زعفران‌های موجود در بازار انواع مختلفی داشته و هرکدام از آنها مشخصات و کیفیت منحصر به خود را دارند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مشاهده گیاه زعفران و شاخه‌های اورجینال و طبیعی آن

مشاهده گیاه زعفران و شاخه‌های اورجینال و طبیعی آن

زعفران نگین

برای تهیه این نوع زعفران در بخش سه‌شاخه و در انتهای پرچم آن برش‌هایی زده می‌شود و در هنگام تهیه دقت و زمان زیادی را صرف می‌شود. این زعفران‌ دارای رنگ قرمز است، شاخه‌های به‌هم‌چسبیده و رشته‌های فر خورده ندارد. باتوجه‌به اینکه شاخه‌های این نوع زعفران به‌هم‌چسبیده شده‌اند، امکان بروز تقلب در آن وجود نخواهد داشت.

زعفران شبه نگین

این نوع زعفران برش‌های یکسانی ندارد؛ زیرا در پاک‌کردن آن حوصله و دقت زیادی به خرج داده نمی‌شود. در هنگام تهیه این نوع زعفران معیارهای اصولی در نظر گرفته نمی‌شود؛ به همین دلیل به آن شبه نگین می‌گویند.

زعفران سرگل

ازآنجایی‌که در زعفران سرگل قسمت‌های بی‌ارزش مانند بخش‌های سفید و زردرنگ پرچم جدا می‌شوند، نسبت به انواع دیگر مناسب‌تر و کاربردی‌تر خواهد بود. کلاله گیاه زعفران و خامه آن در این نوع خلوص بالا و رنگ قرمز دارد. قیمت این نوع زعفران نسبت به سایر انواع پایین‌تر است. این نوع از زعفران میزان بیشتری سافرانال، پیکروکروسین و کروسین دارد. بهترین و مرغوب‌ترین نوع زعفران برای خرید، زعفران سرگل است؛ زیرا علاوه بر کیفیت بالا، قیمت مناسبی نیز دارد.

زعفران دختر پیچ

این نوع زعفران دارای قسمت‌های زیادی از پرچم است، به ‌صورتی‌ که ‌برش پرچم به میزان سه تا چهار سانت از پایین‌تر کلاله صورت می‌گیرد. به علت خلوص کم و پرحجم بودن محصول، اکنون این محصول به میزان کم بسته‌بندی می‌شود.

زعفران سرگل ممتاز؛ کیفیت بالا و خلوص عالی آن

زعفران سرگل ممتاز؛ کیفیت بالا و خلوص عالی آن

در خرید زعفران اصل، رنگ را چگونه تشخیص دهیم؟

بعد از حل شدن مقدار کمی زعفران اصلی و اورجینال در آب ابتدا رنگ زرد و سپس رنگ نارنجی آن در ظرف پخش خواهد شد. همچنین در هنگام خرید زعفران اصل باید به نکات زیر توجه داشته باشید.

کیفیت زعفران

قبل از خرید باید هدف خود را مشخص کنید. اگر هدف شما از خرید زعفران اصل استفاده شخصی باشد، باید در هنگام تهیه به کیفیت آن بسیار توجه داشته باشید. اگر برای موارد صنعتی و صادرات به کشورهای دیگر بخواهید زعفران را خریداری کنید باید معیارهای دیگری مانند صاف بودن شاخه‌های زعفران را در نظر بگیرید. کیفیت زعفران مهم‌ترین نکته‌ای است که در هنگام خرید این محصول باید به آن توجه کنید. مسلماً زعفران باکیفیت، دارای طعم و رنگ بهتر و مناسب بوده و درنهایت خواص بیشتری دارد.

خشکی زعفران

تردی، شکننده و خشک بودن شاخه‌های زعفران کیفیت بالای آن را نشان می‌دهد. توجه داشته باشید که نرمی و انعطاف‌پذیری رشته‌های زعفران نشان‌دهنده کیفیت پایین و تقلبی بودن آن است.

گیاه زعفران مرغوب و ارزش بالای آن

گیاه زعفران مرغوب و ارزش بالای آن

صافی رشته‌های زعفران

این مسئله تأثیر بسیاری بر قیمت خرید زعفران داشته و روی کیفیت آن تأثیری ندارد. صافی رشته‌ها هنگامی موردتوجه قرار می‌گیرد که زعفران را به‌منظور صادرات خریداری کنید. به‌طورکلی صاف بودن زعفران برای مصرف شخصی و خرید خانگی اهمیتی ندارد.

در هنگام برش گل از کلاله، رشته‌های زعفران خیس و مرطوب می‌شوند؛ به همین علت در مرحله بعد برای خشک‌کردن آن اقدام می‌کنند. خشک‌کردن به دو روش با استفاده از دستگاه مخصوص و یا به‌صورت دستی انجام می‌شود. اگر این کار به روش دستی و سنتی انجام شود شاخه‌ها صاف نخواهند شد و اگر با استفاده از دستگاه انجام شود، کاملاً صاف خواهد بود و برای صادرات کاملاً مناسب است.

رنگ رشته‌های زعفران

رنگ یکی دیگر از نکات بسیار مهمی است که در هنگام خریدزعفران اصل باید به آن توجه کنید. اگر زعفران باکیفیت باشد، رنگ روشنی نیز دارد. درصورتی‌که هرچقدر رشته‌های این ادویه تیره‌تر باشد، نشان‌دهنده کهنگی و برداشت دیرهنگام این محصول از روی زمین است که درنهایت کیفیت آن پایین خواهد بود. اگر قصد صادرات محصول را داشته باشید، باید به رنگ و اندازه شاخه‌های زعفران توجه کنید؛ به‌عبارت‌دیگر باید فاقد رنگ سفید و رشته‌های بلند باشد.

سرشیپوری رشته‌های زعفران یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین فاکتورهایی است که کیفیت بالای آن را نشان می‌دهد. این مسئله به‌ویژه هنگامی اهمیت دارد که هدف شما از خرید، صادرات آن باشد. لازم به ذکر است که هرچقدر قسمت شیپوری این گیاه بزرگ‌تر باشد، میزان رنگ‌دهی آن بیشتر است. رنگ‌دهی زعفران اهمیت بسیاری دارد؛ اما هر رنگی نشان‌دهنده کیفیت بالای محصول نیست. بدین معنا که احتمال دارد برخی از افراد سودجو برای جلب‌توجه مشتریان و افزایش رنگ‌دهی از رنگ‌های مصنوعی استفاده کنند.

طعم تلخ زعفران

زعفران اصلی و باکیفیت طعمی تلخ دارد، در هنگام خرید زعفران ابتدا طعم محصول را بچشید، در صورت شیرین بودن و نداشتن طعم تلخ، محصول تقلبی است.

قیمت زعفران

به‌ علت خواص ارزشمند و فوق‌العاده زعفران، محصولی ارزشمند و کاربردی است. در هنگام مراحلی مانند کاشت، برداشت، آماده‌سازی و نگهداری این گیاه، فعالیت زیادی نیاز دارد. یکی دیگر از نکات مهمی که نشان‌دهنده اورجینال بودن محصول بوده، قیمت بالای آن است. ناگفته نماند که احتمال دارد افراد سودجو زعفران تقلبی خود را با قیمتی بالا و کیفیتی پایین به فروش رسانند. پس در ابتدا باید به سایر نکات توجه کنید.

 

توجه به رنگ و کیفیت بالای محصول در هنگام خرید زعفران

توجه به رنگ و کیفیت بالای محصول در هنگام خرید زعفران

خواص زعفران اصل را بیشتر بشناسید

با خرید زعفران مرغوب و اصلی می‌توانید از خواص بسیار آن بهره‌مند شوید. زعفران دارای بیش از 150 ترکیب متفاوت مانند سافرانال، آنتی‌اکسیدان‌ها، کروسین، کاروتنوئیدها و سایر مواد ازجمله ویتامین‌ها و مواد معدنی است؛ به همین علت مصرف زعفران اصلی خواص بسیاری برای سلامتی دارد. از مهم‌ترین خواص دارویی این گیاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود افسردگی و تغییر خلق‌وخو
  • ایجاد آرامش و کاهش اضطراب
  • تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود سرماخوردگی
  • ازبین‌بردن رادیکال‌های آزاد و کمک به درمان سرطان
  • تقویت قدرت ذهن و جلوگیری از ابتلا به پارکینسون و آلزایمر
  • بهبود متابولیسم و کمک به افزایش انرژی بدن
  • کمک به داشتن خوابی راحت و آرام
  • تقویت سیستم تنفسی بدن و بهبود مشکلات ریوی مانند برونشیت و آسم
  • حفظ شفافیت و سلامت پوست؛ کمک به احیا و حفظ کلاژن
  • رفع سندروم پیش از قاعدگی، کمک به کاهش اختلالات و عوارض در این دوره
  • رفع آفتاب‌سوختگی و کمک به ایجاد درخشندگی پوست
  • خاصیت ضدالتهابی و رفع مشکلات معده مانند یبوست، نفخ و حتی اختلالات جدی مانند زخم معده
  • افزایش جذب کلسیم، کمک به درمان اختلالات استخوانی و جلوگیری از بروز مشکلاتی مانند نرمی و پوکی‌استخوان
  • افزایش تولید سلول‌های خونی، افزایش توان اکسیژن‌رسانی و بهبود گردش خون
  • بهبود عملکرد آنزیمی و کمک به تسکین درد

خاصیت آنتی‌اکسیدانی زعفران اصل

در دنیای امروز افزایش میزان تولید رادیکال‌های آزاد موجود در بدن یکی از مشکلات و مسائلی است که باعث بروز مشکلات قلبی و عروقی می‌شود. علت اصلی بروز این مشکل استفاده از سبک نامناسب در زندگی ما بوده که درنهایت سبب اکسید و ذخیره چربی در عروق قلب می‌شود. زعفران با خاصیت آنتی‌اکسیدانی که دارد به کاهش و رفع رادیکال‌های آزاد موجود در بدن کمک می‌کند.

خرید زعفران و مصرف آن برای کودکان نیز بسیار مؤثر بوده و باعث افزایش انرژی، هضم راحت‌تر غذا، ایجاد آرامش در نوزادان، ایجاد استحکام در استخوان‌ها، کمک به‌سلامت دندان، دهان و افزایش ایمنی بدن می‌شود. توجه داشته باشید که در هنگام مصرف این ادویه نباید زیاده‌روی کنید؛ زیرا مصرف بیش از 50 میلی‌گرم از آن خطرناک خواهد بود.

زعفران اصلی و استفاده از خواص آن

زعفران اصلی و استفاده از خواص آن

سخن پایانی

زعفران اصل، گیاهی باارزش با خواص بسیار بوده که جایگاه ویژه و محبوبیت بسیاری در بین مردم سراسر دنیا پیدا کرده است. باتوجه‌به اهمیت و خواص بسیار زعفران باید در هنگام خرید به یکسری نکات بسیار توجه داشته باشید. اولین‌ و مهم‌ترین فاکتور در هنگام خرید زعفران توجه به کیفیت بالای آن است. سپس خشک بودن، طعم، رنگ، قیمت، صاف بودن و سایر موارد اهمیت دارد که توجه به این موارد به شناسایی زعفران اصلی بسیار کمک می‌کند.

بازگشت به لیست