خرید زعفران, دانستنی‌های زعفران

فاکتورهای مهم در بسته‌بندی زعفران

آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید که محصولات مهم غذایی بر اساس چه فاکتوری بسته‌بندی می‌شوند؟ چه عواملی در بسته‌بندی زعفران که بسیار باارزش است، تأثیر دارد؟ در این مطلب قصد داریم تمام فاکتورها و عواملی که در بسته‌بندی این طلای سرخ مؤثر هستند را بررسی کنیم.

همان‌طور که می‌دانید زعفران محصولی است که به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شود. پس فاکتورهایی که برای بسته‌بندی این محصول در نظر گرفته می‌شود، باید در تمام کشورها استاندارد باشد. با خواندن ادامه مطلب این فاکتورهای مهم را بیشتر بشناسید.

در بسته‌بندی زعفران به چه نکاتی باید اهمیت داد؟

به‌طورکلی فاکتورهایی وجود دارند که باید در بسته‌بندی این محصول به آن‌ها توجه کرد. زیرا این فاکتورها همان مشخصاتی هستند که هر شخصی هنگام خرید زعفران به آن‌ها توجه خواهد کرد. از این فاکتورها موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • داشتن علامت استاندارد
  • وجود برچسب اطلاعات محصول روی بسته‌بندی
  • جنس و نوع بسته‌بندی
  • وزن بسته‌بندی

اطلاعات مرتبط با محصول مثل اطلاعات تولیدکننده، وزن خالص محصول یا نحوه نگهداری زعفران تأثیر زیادی در انتخاب مشتری دارد. زیرا مشتری با آگاهی بیشتر و خیالی آسوده‌تر محصولات برند شما را خرید می‌کند.

فاکتورهای مهم در بسته‌بندی استاندارد زعفران چیست؟

همان‌طور که می‌دانید زعفران، محصولی گران‌قیمت است و همه ما به دلیل خوش‌عطری و خواص زیادی که دارد، از آن استفاده می‌کنیم. این محصول تا دو سال تاریخ انقضا دارد، پس باید بسته‌بندی داشته باشد که در طی این مدت، زعفران را به‌خوبی حفظ و نگهداری کند.

بنابراین بسته‌بندی این محصول در عین زیبایی باید استاندارد باشد. در این صورت از تأثیر عوامل خارجی در امان خواهد بود و کیفیت خود را از دست نمی‌دهد. اما سؤالی که پیش می‌آید این است که چگونه و با رعایت چه نکاتی به بسته‌بندی استاندارد برسیم. این عوامل شامل موارد زیر هستند:

  • درج نماد استاندارد
  • نام برند تولیدکننده
  • کیفیت و نحوه بسته‌بندی
  • درج اطلاعات غذایی روی بسته‌بندی
زعفران محصولی گران و باارزش است که در بسته‌بندی آن فاکتورهای لازم باید رعایت شود

زعفران محصولی گران و باارزش است که در بسته‌بندی آن فاکتورهای لازم باید رعایت شود

 

خلاقیت، فاکتور مهم بسته‌بندی  زعفران برای جذب مشتری

وقتی محصولی به بازار ارائه می‌شود اگر بسته‌بندی زیبایی داشته باشد، قطعاً مشتری‌های بیشتری جذب می‌کند. محصول گران قیمتی مانند زعفران نه‌تنها از این قاعده مستثنی نیست، بلکه خلاقیت و زیبایی دربسته بندی آن به‌مراتب مهم‌تر است.

اما سؤال اصلی این است که با رعایت چه نکاتی بهترین بسته‌بندی زعفران را خواهیم داشت. عواملی که باعث شکیل‌تر شدن ظرف محصول می‌شوند شامل موارد زیر هستند.

رنگ بسته‌بندی محصول

در سال‌های قبل تنها رنگی که دربسته بندی استفاده می‌شد، رنگ قرمز بود. اما باگذشت زمان از رنگ‌های متنوع‌تر و خاص‌تر نیز دربسته بندی استفاده کردند. زیرا زعفران محصولی است که هم در کشور خودمان خواهان زیادی دارد و هم به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

بنفش، زرد و مخصوصاً رنگ مشکی رنگ‌هایی لوکس به شمار می‌روند. برای آنکه رنگ مناسبی را برای بسته‌بندی انتخاب کنید، از روان‌شناسی رنگ‌ها غافل نشوید. با وجود میلیون‌ها رنگ در طبیعت دست طراحان در این زمینه بسیار باز است.

توجه به آداب و فرهنگ مردم هر کشور در انتخاب رنگ بسته‌بندی محصول و بالارفتن فروش آن تأثیر زیادی دارد. مثلاً رنگ گل زعفران بنفش است به همین دلیل این رنگ در انواع بسته‌بندی زیاد به چشم دیده می‌شود.

جنس بسته‌بندی

به دلیل صادراتی بودن و ارزش زیادی که زعفران دارد، جنس ظروفی که زعفران در آن قرار دارد، بسیار مهم است. جنس و نحوه بسته‌بندی باید به‌گونه‌ای باشد که میکروب و حشرات داخل آن نفوذ نکنند و کیفیت زعفران حفظ شود. وجود هر نوع ماده اضافه در بسته‌بندی، کیفیت محصول را کاهش می‌دهند.

همچنین نحوه بسته‌بندی باید طوری باشد که محتویات آن بیرون نریزد و رنگ و عطر زعفران تغییر نکند. جنس ظروفی که استفاده می‌شود، متفاوت است که در میان آن‌ها جعبه‌های شیشه‌ای و پلی‌اتیلن برای نگه‌داری زعفران مناسب‌تر هستند.

نحوه باز و بسته کردن درب محصول

یکی از فاکتورهای مهم دیگر شیوه‌ باز و بسته کردن درب این محصول است. اگر مشتری ببیند درب جعبه زعفران با وجود محکم بودن به‌آسانی باز می‌شود، با خیالی آسوده خرید می‌کند. همچنین سایز جعبه زعفران نیز بسیار مهم است. سایز جعبه باید کاملاً استاندارد باشد.

 

زیباشناسی در نحوه بسته‌بندی زعفران تأثیر بسزایی در افزایش فروش محصول دارد

زیباشناسی در نحوه بسته‌بندی زعفران تأثیر بسزایی در افزایش فروش محصول دارد

 

استفاده از طرح و عکس گل زعفران

به‌کاربردن روش‌های گل‌آرایی دربسته بندی این محصول توجه مشتریان زیادی را به خود جلب می‌کند. با عکاسی صنعتی یا تکنیک‌های هنری، طرح گل زعفران را به شکلی خلاقانه دربسته بندی خود استفاده کنید. با ارائه طرح متفاوت به بازار شاهد افزایش مشتریان خود خواهید بود.

 

3 فاکتور مهم که دربسته بندی صادراتی زعفران باید رعایت کنید

دربسته بندی صادراتی باید به شناخت درستی از سلیقه مشتری‌ها در سطح جهانی رسید. وقتی افراد مختلف در سراسر جهان جذب زیبایی و استاندارد بودن جعبه بسته‌بندی شوند، قطعاً برای خرید مشتاق‌تر خواهند شد. از نکاتی که در بسته‌بندی صادراتی باید رعایت شوند، این موارد را می‌توان مثال زد:

  1. بسته‌بندی صادراتی باید به نحوی باشد که در جابه‌جایی و حمل‌ونقل به مسافت دور آسیب نبیند.
  2. جعبه زعفران نباید از جنس پلاستیک باشد، زیرا پس از گذشت مدت‌زمان کوتاهی کیفیت آن کم می‌شود.
  3. از ظروفی استفاده شود که برخلاف پلاستیک، تجدیدپذیر باشند. پیروی از موارد زیست‌محیطی برای شرکت‌های تولید زعفران اعتبار خوبی در سطح جهانی نیز به همراه دارد.

 

آیا وزن زعفران در بسته‌بندی اهمیت دارد؟

وزن زعفران به نوع بسته‌بندی و اینکه قصد دارید آن را به کجا ارائه دهید، بستگی دارد. مثلاً برای صادرات که از بسته‌بندی‌های بسیار لوکس و باکیفیت بسیار بالا استفاده می‌کنید، بهتر است وزن زعفران درون بسته بیشتر باشد.

اما اگر قصد دارید محصول خود را به فروشگاه‌ها یا سوپرمارکت‌ها ارائه دهید، بهتر است وزن زعفران درون بسته نیز تا سه گرم باشد؛ بنابراین برای مصرف‌کننده نیز اقتصادی خواهد بود.

مزایا و معایب مواد اولیه‌ای که در تولید ظروف بسته‌بندی به کار می‌روند

شرکت‌های بسته‌بندی بر اساس سلیقه خود ممکن است از چوب، پلاستیک، کاغذ یا فلز استفاده کنند. هرکدام از این مواد مزایا و معایبی دارند. در ادامه با این مواد اولیه آشنا شوید.

ظروف شیشه‌ای

برخی ظروف شیشه‌ای را برای بسته‌بندی زعفران ترجیح می‌دهند. با مخلوط کردن چند عنصر متفاوت و ذوب کردن آن‌ها ماده‌ای تهیه می‌شود که آن را در قالب می‌ریزند و در نهایت شیشه می‌سازند. مزایای استفاده از ظروف شیشه‌ای این موارد هستند.

  • بازیافت پذیری: یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از ظروف شیشه‌ای قابل بازیافت بودن آن‌ها است. درواقع شیشه‌های بازیافتی تا 60 درصد مواد اولیه برای ساخت شیشه‌های جدید را تشکیل می‌دهند.

 

  • نداشتن واکنش شیمیایی با زعفران: شیشه هیچ نوع واکنش شیمیایی با زعفران ندارد. در نتیجه تأثیری بر کیفیت زعفران نخواهد گذاشت.

 

  • انعطاف‌پذیری: شیشه به دلیل انعطاف بالایی که دارد در شکل‌های مختلف تولید می‌شود.

 

  • شفافیت: شفاف بودن شیشه باعث می‌شود مشتری کیفیت خوب محصول را مشاهده کند و این موضوع تأثیر زیادی در بالارفتن فروش محصول دارد.

 

معایب استفاده از ظروف شیشه‌ای شامل موارد زیر است:

  • وزن بالا: سنگین بودن شیشه باعث می‌شود تولیدکننده هزینه بیشتری را برای حمل‌ونقل بپردازد.
  • شکنندگی: ممکن است شیشه در اثر فشار یا جابه‌جایی بشکند که در این صورت تولیدکننده متضرر می‌شود.
تولیدکنندگان زیادی ترجیح می‌دهند از شیشه برای بسته‌بندی استفاده کنند

تولیدکنندگان زیادی ترجیح می‌دهند از شیشه برای بسته‌بندی استفاده کنند

ظروف فلزی

ظروف قلعی یا فلزی نیز درمیان تولیدکنندگان به دلیل مزایای زیادی که دارد بسیار پرطرفدار است. از مزایای استفاده از ظروف فلزی به این موارد می‌توان اشاره کرد:

  • محافظت از زعفران در برابر نور و بخار آب
  • بازیافت پذیری
  • قابل طراحی و چاپ تصویر
  • وزن کم و استحکام زیاد در جابه‌جایی

ظروف پلاستیکی

این ظروف با استفاده از فرایند شیمیایی ساخته می‌شوند. مزایا و معایب زیادی دررابطه‌با بسته‌بندی زعفران در ظروف پلاستیکی وجود دارد، مهم‌ترین مزایای بسته‌بندی پلاستیکی به ترتیب زیر است.

  • انعطاف بالا برای تولید آن در شکل‌های مختلف
  • ارزان و سبکی پلاستیک
  • درج راحت برچسب روی ظرف محصول

به دلیل نفوذپذیری پلاستیک نسبت به سایر مواد اولیه، افرادی که به‌صورت عمده زعفران دربسته بندی پلاستیک را تهیه می‌کنند به کیفیت آن توجه بیشتری خواهند کرد. از معایب ظروف پلاستیک این موارد را می‌توان نام برد:

  • انتقال اجزای شیمیایی پلاستیک به زعفران
  • نفوذ نور و گازها به داخل ظرف
  • مشکلات زیست‌محیطی به دلیل عدم تجزیه پلاستیک

جمع‌بندی

اکنون که با فاکتورها و عواملی که در بسته‌بندی زعفران مؤثر هستند آشنا شدید، شاید نگاهی متفاوت به نوع و نحوه بسته‌بندی و حتی رنگ و طرح آن بیندازید. ما فاکتورهای مؤثر در بسته‌بندی زعفران مانند رنگ و طرح بسته‌بندی و جنس را به‌خوبی بررسی کردیم. زعفران الیسه جزو برندهایی است که با رعایت تمام فاکتورهای لازم به طرح و کیفیتی ایده‌آل دست پیدا کرده است. الیسه با بسته‌بندی‌های شیک و جذاب برای هدیه و بسته‌بندی‌های متنوع برای مصارف روزمره، نیاز هر مشتری را برطرف کرده است.

بازگشت به لیست