خرید زعفران, دانستنی‌های زعفران, دسته بندی نشده

آشنایی با اینکه چگونه زعفران نگین خشک کنیم

خشک کردن زعفران با بخاری

آموزش اینکه چگونه زعفران نگین خشک کنیم:

در این مقاله می ‌خواهیم به شما آموزش دهیم که چگونه زعفران نگین خشک کنیم. به طور کلی گیاه زعفران همانند هر گیاه دیگری، از دل خاک بیرون می ‌آید و بعد از اینکه گل‌ های زعفران چیده شد، نوبت به خالص ‌سازی و خشک کردن آن می ‌رسد. اینکه چگونه زعفران نگین خشک کنیم، نیازمند دانستن اطلاعات و نکات مهمی می ‌باشد. از این رو ما در این مقاله به شما این نکات را ذکر می ‌کنیم تا بدانید که خشک کردن زعفران به چه صورت است.

نکته بسیار مهمی که در رابطه با خشک کردن زعفران وجود دارد، این است که بعد از چیدن گل زعفران، بایستی سایر مراحل با نهایت سرعت پیش رود. به این صورت که تاخیر و تعلل در خشک کردن، جدا کردن، پر کردن و بسته ‌بندی کردن زعفران می‌ تواند باعث کاهش کیفیت آن شود.

جالب است بدانید که اینکه چگونه زعفران نگین خشک کنیم، می ‌تواند بر قیمت آن زعفران تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. از آنجایی که زعفران نگین، جزو برترین زعفران ‌ها و با کیفیت ‌ترین زعفران‌ ها می ‌باشد، نحوه خشک کردن آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع زعفرانی را می ‌توانیم نگین بگوییم که به بهترین نحو خشک شده است و هیچ گونه کاهش کیفیتی نداشته است.

 

چگونه زعفران نگین خشک کنیم

چگونه زعفران نگین خشک کنیم

روش های مختلف خشک نمودن زعفران:

‌روش های مختلفی برای خشک کردن زعفران وجود دارد. در ادامه انواعی از روش‌ ها را به شما ذکر خواهیم کرد. قبل از هر چیز بایستی بدانید که خشک کردن زعفران می ‌تواند به صورت جزئی در خانه و یا به صورت گسترده در صنایع صورت بگیرد. لذا بسته به حجم زعفرانی که نیاز به خشک کردن دارد، یکی از روش‌ های متفاوت استفاده خواهد شد.

روش سنتی:

اولین روش برای خشک کردن زعفران، روش سنتی و قدیمی آن می ‌باشد. از گذشته تاکنون در نقاط زعفران خیز کشور، روش سنتی خشک کردن زعفران مرسوم بوده است. در این روش ابتدا زعفران را پاک می‌ کنند. پاک کردن به معنای جدا کردن کلاله زعفران می‌ باشد. همانطور که می ‌دانید زعفران نگین، تنها بخش قرمز رنگ زعفران بوده که دارای اندازه ای درشت است. این زعفران معمولاً تک رشته و بزرگ می ‌باشد.

بعد از پاک کردن زعفران، آن را بایستی در داخل یک ظرف یا سبد بریزیم. سبدی که برای این کار انتخاب می‌ کنید، بایستی که منافذ کوچکی داشته باشد که دانه‌ های زعفران از آن عبور نکنند. بعد از آن روی سبد را با یک پارچه نخی ترجیحاً سفید و تمیز می ‌پوشانیم. سبدی که در آن زعفران را قرار داده ‌اید، بایستی در یک جای تمیز و بدون آلودگی قرار بگیرد. اگر آن را در محیط سر بسته قرار می‌ دهید، باید حتماً به تهویه هوای آن توجه لازم را داشته باشید. اگر زعفران را در دمایی قرار دهید که مناسب خشک کردن نباشد، نه تنها کیفیت آن کاهش پیدا می‌کند، بلکه ممکن است دچار کپک زدگی یا قارچ شود. از این رو تهویه مناسب باعث می ‌شود که زعفران کپک نزند.

بهترین نحوه قرار دادن سبد زعفران این است که آن را از سقف آویزان نمایید. اگر در فصلی باشید که می ‌توانید از نور مستقیم آفتاب استفاده نمایید، خشک کردن زعفران توسط آفتاب نیز کاملاً مناسب است.

چگونه زعفران خشک کنیم

چگونه زعفران خشک کنیم

خشک کردن زعفران با بخاری:

روش دوم خشک کردن زعفران به روی بخاری است. اگرچه این روش نیز جزو روش ‌های سنتی به شمار می ‌آید اما نسبت به روش قبل چندان مرسوم نیست. تنها در زمانی می ‌توان از این روش استفاده کرد که حجم کمی زعفران داشته باشید.

از این رو ابتدا یک سینی یا یک پارچه یا یک کاغذ را انتخاب می‌ کنید. سپس آن را روی بخاری با حرارت پایین قرار می ‌دهید و بعد کلاله ‌های زعفران را روی آن می ‌چینید. در این روش از خشک کردن زعفران، دمای بخاری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که اگر این دما بالا باشد، کیفیت زعفران به شدت کاهش پیدا می ‌کند. حتی ممکن است که زعفران دیگر عطر و بوی مناسب را نداشته باشد.

خشک کردن زعفران با بخاری

خشک کردن زعفران با بخاری

روش مکانیزه:

اگر بخواهیم به سوال چگونه زعفران نگین خشک کنیم، پاسخ دهیم، باید بگوییم که این زعفران به دو صورت سنتی و صنعتی خشک خواهد شد. دو نمونه از روش ‌های سنتی را در بالا ذکر نموده و به آن ها اشاره کردیم. با این حال مهم ترین روش خشک کردن زعفران به صورت مکانیزه و صنعتی می ‌باشد. در این روش از دستگاه‌ های مخصوص استفاده می ‌شود که دارای دما، رطوبت و تهویه هوای قابل کنترل هستند. زعفران‌ هایی که به وسیله ی این دستگاه‌ های مکانیز خشک می‌ شوند، از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار می ‌باشند و عطر و طعم آن ها کاملاً حفظ شده است.

کاربری دستگاه‌ های خشک کردن زعفران، کاملاً راحت و آسان است. از این رو بابت کاربری آن هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

زعفران نگین

زعفران نگین

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *